Balk boven
Balk boven resp

ResQ om voedselverspilling te voorkomen in de bedrijfscatering

Full template resq

ResQ Club is een in begin 2016 opgericht Fins bedrijf dat als doelstelling heeft om voedselverspilling in de horeca aan te pakken. Horecaondernemers en (bedrijfs)cateraars gebruiken het ResQ platform om aanbiedingen te plaatsen van eet- en drinkproducten die zij overhouden en anders weggooien. Consumenten gebruiken de ResQ app om deze aanbiedingen met korting te bestellen en te betalen en halen vervolgens hun bestelling af bij een door de aanbieder te bepalen locatie binnen een bepaald tijdvak.

ResQ is actief in Duitsland, Finland, Nederland en Zweden. Meer dan 1750 horecaondernemers hebben zich ResQ aangesloten en in korte tijd hebben de gebruikers van ResQ meer dan 350.000 porties eten gered. Hierdoor heeft ResQ voorkomen dat 90.000 kilo voedsel niet is weggegooid, wat gelijk staat aan de CO2-uitstoot van 8.000.000 gereden kilometers per auto.

Naast horecaondernemers die ResQ gebruiken om overgebleven producten aan te bieden aan consumenten die zich in de buurt bevinden wordt ResQ ook door bedrijfscateraars gebruikt om voedselverspilling te voorkomen. Dit kan op de reguliere wijze, waarbij overgebleven producten aan zich in de buurt bevindende consumenten worden aangeboden, maar kan ook op een andere wijze in een “gesloten omgeving” waarbij niet iedereen toegang kan of mag krijgen tot het gebouw waarin het bedrijfsrestaurant zich bevindt.

In een “gesloten omgeving” zijn de aanbiedingen die door de bedrijfscateraar in de ResQ app geplaatst worden alléén zichtbaar voor werknemers van de desbetreffende organisatie. Dit is mogelijk door het invoeren van een speciale code in de ResQ app, een code die vervolgens bijvoorbeeld alleen naar werknemers van de organisatie wordt gecommuniceerd.

In de praktijk werkt het als volgt:

1. Organisatie maakt aan werknemers kenbaar via interne communicatiekanalen dat zij in samenwerking met de bedrijfscateraar het ResQ platform gebruiken om voedselverspilling aan te pakken. In het bericht naar de werknemers wordt de code en een korte instructie gecommuniceerd.

2. Bedrijfscateraar plaatst na lunchtijd aanbiedingen van overgebleven producten in de ResQ app. Dit kost slechts een paar minuten per dag.

3. Na het invoeren van de code in de ResQ app worden de aanbiedingen, de afhaallocatie en het afhaaltijdvak zichtbaar.

4. Werknemers en andere personen aan wie de code is gecommuniceerd en die ingevoerd hebben kunnen de aanbiedingen afrekenen en afhalen op een vooraf bepaalde afhaallocatie binnen de organisatie en binnen een gewenst afhaaltijdvak.

Door deze werkwijze kunnen werknemers profiteren van overgebleven - maar nog verse - producten en wordt er minder voedsel verspild. Voor de betreffende organisatie en de bedrijfscateraar is dit een tijd- en kostenbesparende manier om met voedselreststromen om te gaan en voedselverspilling te verminderen. Daarnaast worden er extra inkomsten gegenereerd en draagt het op en positieve manier bij aan het verwezenlijken van duurzaamheidsdoelstellingen en MVO-doelstellingen, die vervolgens extern gecommuniceerd kunnen worden om een positief beeld te creëren ten aanzien van het duurzaamheidsbeleid van de organisatie en de bedrijfscateraar

Balk onder