Balk boven
Balk boven resp

Kan jij wel wat extra energie gebruiken?

Full kan jij wel wat extra energie gebruiken

In de winter maken wij minder vitamine D aan, dit komt doordat wij minder buiten zijn dan tijdens zonnige zomerdagen. Zonlicht is dan ook de belangrijkste bron van vitamine D, maar gelukkig kunnen wij deze vitamine ook uit eten en drinken halen!

Vitamine D is nodig om calcium uit voeding in het lichaam op te nemen. Ook zorgt het voor een goede werking de spieren en het immuunsysteem. Van nature zit vitamine D alleen in dierlijke voedingsmiddelen. Vis bevat veel vitamine D en dan vooral de vette vis zoals zalm, makreel en haring.

Ook levertraan bevat vitamine D! Misschien is dit niet het lekkerste middeltje om in te nemen, maar wel een heel gezonde. Het zit namelijk ook vol met omega 3- vetzuren en vitamine A.

Als je geen fan bent van vis, bestaan er nog andere mogelijkheden om vitamine D binnen te krijgen. In vlees, (room)boter, margarine (Vitamine D wordt hieraan toegevoegd), eieren en volle zuivelproducten zit van nature ook vitamine D, maar wel een stuk minder dan in vis.

Op je bord of in een supplement?

Het advies is om elke dag een half uur buiten te zijn tussen 11.00 uur en 15.00 uur, dan is de zon op zijn best. Uiteraard is dit niet altijd mogelijk. Om tekort te voorkomen, is het verstandig om in de donkerste maanden van het jaar supplementen die vitamine D bevatten te slikken. Of door het eten van (vette) vis!

Balk onder